Tuesday, December 15, 2009

aku dan dirinya yang masih kecil....

di saat aku menjejakkan kaki ke h0spital pediatrik pada hari jumaat lepas...tidak aku terfikir sepupu ku yang menghidap penyakit leukimia itu seorang gadis kecil yang tidak mengenal alam persekolahan lagi...sungguh besar ujian Mu itu Ya Allah...kau hadirkan kesakitan pada dirinya...
aku pastu ada hikmah di setiap kejadiaan yang kau benarkan...

oleh itu Ya Allah...aku panjatkan d0a agar kau memberi kekuatan dan ketabahan kepada anak kecil itu untuk terus mengenal erti kehidupan...agar dia menghargai setiap saat yang yang kau pinjamkan kepada kami...Ya Allah...berikanlah kami kekuatan untuk mengahrungi kehidupan ini...
untuk aku menyemai cintaku padamu...


di saat aku melihat anak kecil itu juga aku merasakan penghidupan kita di dunia ini sungguh singkat sekali...dan banyak lagi perkara di dunia ini yang masih belum sempat kita lakukan...ya...sepertinya kita masih tidak mengucapkan terima kasih kepad kedua orang kita untuk setiap keringat yang gugur untuk membesarkan kita tanpa jemu dan mengeluh...dan kita juga tidak sempat untuk mengucapkan kata-kata cinta dan kasih...
sesungguhnya aku amat mencintaimu ummi dan ayah...dan kerana eg0ku menghalang aku dari berkata-kata...

Ya Allah...di saat aku melihat anak kecil itu meraung-raung "tak nak ubat...tak nak ubat...ubat sakit...sakit..."
air mataku tidak segan silu gugur...tetapi tidak di hadapan mereka...mungkin kerana eg0ku...mungkin juga kerana aku tidak mahu menunjukkan kelemahanku...atau aku juga ingin menunjukkan yang aku juga kuat...supaya ku dapat meminjamkan kekuatan itu kepada mereka...supaya mereka merasa ada sinar harapan di penghujung jalan...

ya...sebenarnya aku juga mengharapkan ada sinar cahaya di penghujung jalan itu...agar aku mendapat sedikit kekuatan untuk menruskan perjalanan ini...ya...teruskan lah langkahmu...kerana perjalanan mu masih jauh...masih membutuhkan kudratmu sepenuhnya...ya...teruskanlah melangkah...tanpa penat dan lelah...dan pabila kau merasa letih...berhentilah sebentar...dan t0lehlah ke arah sekelilingmu...ambil iktibar dan buat ped0man...agar kau tidak tersasar di dalam perjalanan sebuah kehidupan...